Magazín    Inzercia    Obchody    Služby    Užitočné info   

Ako zabrániť dehydratácii

Tohtoročné leto nám prináša rekordné teploty, z čoho majú radosť predovšetkým kúpaliská a predavači zmrzlín, ako aj výrobcovia nápojov. No hoci teploty k letu neodmysliteľne patria, ak sú príliš vysoké, môžu nám veľmi znepríjemniť život a dokonca aj vážne poškodiť zdravie. Vysoké teploty hrozia predovšetkým prehriatim nášho organizmu, čo môžu spôsobiť nielen samotné vysoké teploty, ale aj nedostatok vhodných tekutín. Pri kombinácii viacerých takýchto faktorov môže nasledovať celkový kolaps organizmu, pri ktorom je nutné lekárske ošetrenie.

Problémové skupiny sú najmä starší ľudia, osoby s kardiovaskulárnymi chorobami, ťažko fyzicky pracujúce osoby, ale aj deti. No v nebezpečenstve je každý z nás. Riešením ako dehydratácii zabrániť je predovšetkým dostatočný prísun vhodných tekutín, s dôrazom na príjem minerálov. Takisto je potrebné zvážiť pobyt na priamom slnku, či v prehriatych priestoroch. Obmedziť by ste takisto mali fyzické aktivity, respektíve v prípade ich vykonávania venovať pozornosť pravidelným prestávkam a najmä opäť kvalitnému pitnému režimu. Dôležitá je tiež pokrývka hlavy, či už sa jedná ovzdušný klobúk, alebo ľahkú šiltovku, či aspoň šatku.

Pitný režim

Počas dňa by mal dospelý človek vypiť aspoň tri litre tekutín, respektíve v prípade zvýšenej fyzickej aktivity aj viac. Piť však treba najmä minerálky, stolové vody, ale aj ovocné šťavy a džúsy. Výborný je tiež čaj, predovšetkým bylinkový. Naopak nevhodné sú presladené nápoje, takisto nápoje s obsahom kofeínu, či chinínu. Absolútne nevhodný je alkohol, a najmä jeho zvýšené množstvo. Hoci chlapi nedajú na dobré chladené pivko dopustiť, treba byť aj pri ňom opatrný. Alkohol je močopudný, čo znamená, že dostávate z tela von tekutiny, čo Váš organizmus ohrozuje. Takisto rozširuje cievy, čo má za následok znižovanie krvného tlaku.

Deti

Deti sú na dehydratáciu ešte viac náchylné, ako dospelý, preto im treba venovať zvýšenú pozornosť. Veľmi dôležité je podávanie tekutín pravidelne počas celého dňa a nielen vtedy, keď pociťujú smäd. Množstvo potrebných tekutín sa líši od veku dieťaťa. Deti do osem rokov by mali denne vypiť približne 100 ml tekutín na kilogram hmotnosti. Deti do 13 rokov by mali denne prijať 2,4 litra tekutín, a mládež do 18 rokov 2,6 litra. Samozrejme aj tu treba dbať do úvahy hmotnosť dieťaťa, aké aktivity prevádza, ale aj jeho celkový zdravotný stav. Opäť platí, že najlepšia je čistá voda, alebo minerálky, no pri nich si treba dávať pozor na minerálky s s vysokým obsahom sodíka. Nevhodné sú presladené nápoje, sýtené, ako aj nápoje s obsahom kofeinu a chinínu.

Pomoc pri dehydratácii


Dehydratácia má niekoľko stupňov. Počiatočná fáza sa prejavuje pocitom únavy, bolesťami hlavy a nevoľnosťou. Pokiaľ sa nerobia žiadne opatrenia, môže prísť zvracanie. V tejto fáze je už treba naozaj zasiahnuť. Čím skôr treba človeka dostať z priameho slnka, či prehriatej miestnosti a premiestniť do chladnejšieho a tienistého prostredia. Určite je ho treba sledovať a treba s ním komunikovať. Najťažšia fáza má príznaky predovšetkým vo forme suchých úst, a vpadnutého jazyka. Pokožka už býva šedá a človek už nemá takmer žiadne nutkanie na močenie. Toto je obdobie, kedy treba určite vyhľadať lekára. Najlepšie je, keď sa spojíte so zdravotnou službou a postupujete podľa ich pokynov. Netreba však spanikáriť, aby ste vedeli realisticky popísať zdravotníkom stav postihnutého, na základe čoho oni určia ďalší postup. Vždy je však treba poskytnúť takejto osobe vhodné tekutiny a ak je to možné, podávať studené obklady, či pomôcť si sprchou.

2015-06-01, kategória Zdravie

Ďalšie články:

Zaujímavosti

Varenie

Vzťahy

Zaujímavosti

Životný štýl

Životný štýl

Móda

Krása

Zdravie

Zaujímavosti

Varenie

Vzťahy