Magazín    Inzercia    Obchody    Služby    Užitočné info   

Vegetariánstvo a vegánstvo

Pri slove vegetarián si mnohé predstavia ľudí, ktorí nejedia mäso, ani žiadnu inú formu potravy, ktorá by pochádzala zo zvierat. Pravda je taká, že podstatou vegetariánstva je preferencia rastlinnej potravy. Vyznávači vegetariánstva odmietajú jesť mäso, prípadne aj ďalšie živočíšne potraviny. Poznáme niekoľko druhov vegetariánstva, ktoré sa odlišujú podľa prísnosti dodržiavania nekonzumovania potravín živočíšneho pôvodu. Bežný vegetarián neje síce mäso, ale môže v obmedzenej miere konzumovať napríklad vajíčka, mlieko, či niektoré syry. Naopak, medzi najtvrdšie formy vegetariánstva radíme takzvané vegánstvo. Vegáni sú ľudia, ktorí jedia stravu len rastlinného pôvodu a tak u nich nepripadá do úvahy konzumovať ani už spomínané mlieko, či vajcia.

Zástancovia vegetariánstva zvýrazňujú predovšetkým to, že takáto strava je zdravšia oproti strave bežnej. Predovšetkým sa to prejavuje v nižšom percente živočíšneho tuku a cholesterolu, pričom vegánska strava cholestrerol neobsahuje vôbec. Okrem toho je význam vegetariánskej stravy aj v tom, že prispieva k prevencii pred obezitou, vysokou koncentráciou tuku a škodlivého cholesterolu v krvi, vysokého krvného tlaku. Vyšší príjem bioaktívnych rastlinných látok navyše potláča rast nádorových buniek, vďaka čomu majú vegetariáni nižšie riziko rozličných zhubných nádorov. Prím tu hrá prevencia pred výskytom rakoviny hrubého čreva a konečníka, alebo rakoviny prsníka, či prostaty.

Vegetariáni však majú aj svojich odporcov. Tí tvrdia, že predovšetkým pri nesprávnej aplikácii vegetariánskej stravy môže prísť k nedostatočnému príjmu všetkých nevyhnutných živín. Toto riziko sa zvyšuje ešte viac u vegánov. Podľa odporcov vegetariánstva sú zvlášť ohrozené niektoroé skupiny obyvateľstva, ako sú dojčatá, deti a mládež, tehotné a dojčiace ženy, alebo športovci a starší ľudia. Problémom by mohla byť absencia vápnika, ktorá hrozí najmä pri vyradení mlieka, ktoré ho obsahuje. Týka sa to teda predovšetkým vegánov. Tí sú navyše ohrození aj nižším prímom vitamínu D. Čiastočne sa tento vitamín môže nahradiť pobytom na slnku a pôsobením UV žiarenia na kožu. U vegetariánov je ohrozený aj príjem mikroživiny, čiže vitamínu B12, ktorý sa až na malé výnimky, ako sú kvasnice, či Pangamin, nachádza takmer výlučne v živočíšnej potrave.

Pravda je teda asi niekde uprostred. Odborníci sa zhodujú, že pri miernej forme vegetariánstva dokáže takáto strava poskytnúť človeku dostatok potrebných výživných látok. Problémom by mohlo byť extrémne zameranie, kedy potrebné látky organizmu môžu reálne chýbať. Záverom si pripomeňme aspoň niektorých známych ľudí, ktorí sa vegetariánstvom netaja. Za prvého predstaviteľa sa pokladá grécky filozof Pytagoras. Ďalej to sú napríklad Albert Einstein, Albert Schweitzer . Zo súčastníkov sú vyznavačmi vegetariánstva napríklad aj Brad Pitt, či Annie Lennox.

2015-04-16, kategória Životný štýl

Ďalšie články:

Móda

Krása

Zdravie

Zaujímavosti

Varenie

Vzťahy

Životný štýl

Móda

Krása

Zdravie

Zaujímavosti

Varenie